Rozciąganie mięśni odwodzących w stawie biodrowym

1971 Do tej grupy mięśniowej będzie przede wszystkim należeć mięsień pośladkowy średni i naprężacz powięzi szerokiej. Można by było tu jeszcze zaklasyfikować mięsień pośladkowy wielki, który przez przyczep do powięzi szerokiej uda posiada składową odwodzącą w stawie biodrowym.  Dlaczego rozciągać odwodziciele stawu biodrowego? Jest to jedna z partii mięśniowych, która jest dosyć mocno narażona na przeciążenia podczas biegania. Te struktury muszą utrzymać naszą miednicę w poziomie, w momencie gdy znajdujemy się na podłożu tylko i wyłącznie w kontakcie jedną kończyną dolną. Gdyby nie odwodziciele stawu biodrowego miednica po stronie nogi uniesionej po prostu nadmiernie opadałaby podczas biegania. Skutkuje to zahaczaniem stopą o podłoże (w wyniku czego trzeba wyżej unosić kolana) i nadmiernymi ruchami bocznymi miednicy co zużywa nadmiernie energię wydatkowaną na niepotrzebne ruchy. 

Większość biegaczy koncentruje się głównie na przywodzicielach stawu biodrowego doprowadzając do nierównowagi. Przywodziciele są rozciągnięte, a odwodziciele przykurczone. Typowe ujęcie funkcji mięśni odwodziciele, przywodziciele, prostowniki, zginacze jest uproszczeniem. Żaden z mięśni występujących w naszym ciele nie ma jednej funkcji. Dlatego rozciągając się trzeba pamiętać o każdej płaszczyźnie ruchu, aby nie doprowadzić do nierównowagi funkcjonalnej.

Nasuwa się tutaj pytanie o celowość wzmacniania odwodzicieli stawu biodrowego na maszynach, które wyizolowują tylko i wyłącznie ten ruch, wiedząc już, że funkcjonalna praca to taka, która imituje ruchy wykonywane podczas biegania z dodatkowym oporem, ale przy koncentracji na ustawieniu miednicy w odpowiednim ułożeniu. Wszystkie izolujące maszyny w klubach czy na siłowniach mają za zadanie wyizolować mięsień, który tak naprawdę nigdy nie działa sam. 

W prezentacji umieszczonej na facebook.com/labolatoriumbiegowe przedstawię jak rozciągać mięsień pośladkowy średni i naprężacz powięzi szerokiej. 

Tym sposobem powoli zbliżamy się do tematu treningu funkcjonalnego w bieganiu oraz pracy koncentrycznej i ekscentrycznej mięśni.

Pozdrawiam

Robert Nowicki

runninglab.pl

Opublikowano w: