Laboratorium biegowe: Mięśnie grupy kulszowo-goleniowej (...)

1826 Mięśnie grupy kulszowo-goleniowej to mięsień dwugłowy uda, mięsień półbłoniasty i półścięgnisty. W uproszczeniu, wchodzą w skład taśmy powierzchownej tylnej ,do której zalicza się dodatkowo rozcięgno podeszwowe i mięsień brzuchaty łydki oraz więzadło krzyżowo-guzowe. I tutaj na poziomie miednicy na razie zakończymy. Skoncentrujemy się na rozciąganiu tych struktur, tak aby miało to charakter funkcjonalny i przede wszystkim przynosiło efekty. Podobnie jak przy rozciąganiu mięśnia czworogłowego (lub raczej powinienem napisać powięzi tego mięśnia i jego połączenia z innymi strukturami)  kluczem do osiągnięcia prawidłowego efektu będzie również odpowiednie ustawienie miednicy i jej stabilizacja. 

1854

Taśma powierzchowna tylna (T.Myers „Anatomy trains”)

Trochę o funkcji tych mięśni (w ujęciu biegania). 

Mięśnie kulszowo-goleniowe: ich głównym zadaniem jest zginanie stawu kolanowego i wyprost stawu biodrowego. Jednak podczas biegania ich funkcja ulega zmianie. Przy ustabilizowanej stopie na podłożu grupa tych mięśni doprowadza do wyprostu staw kolanowy. Dzieje się to przy współudziale mięśnia brzuchatego łydki, który ze swojego górnego przyczepu, również kieruje kolano do wyprostu. Jest to sytuacja zaraz przed samym odepchnięciem się od podłoża, aby następnie wykonać zgięcie kolana i zgięcie podeszwowe stopy (zmiana funkcji mięśni przy braku stabilizacji stopy na podłożu). Mięśnie łydki dodatkowo kontrolują przemieszczenie się piszczeli względem stopy ułożonej na podłożu (kontrolują wielkość ruchu), aby następnie doprowadzić do odbicia się od podłoża. W tym miejscu już nasuwa się pytanie o zasadność wykonywania ćwiczeń wyprostu stawu kolanowego (wzmacnianie mięśnia czworogłowego na odpowiednich maszynach) przy wiedzy, że ten mięsień zabezpiecza nasz staw kolanowy przed niekontrolowanym nadmiernym ugięciem w trakcie przyjęcia przez nogę masy ciała i nie wykonuje wyprostu tego stawu.

1855

Podobnie ma się sprawa z grupą kulszowo-goleniową, która wzmacniana jest głównie na przyrządach wymuszających zginanie kolan z oporem, wiedząc że przejmują funkcję wyprostu przy ustabilizowanej stopie. Czy, aby prawidłowo wzmacniamy nasze mięśnie. Czy wykonujemy ćwiczenia, które odzwierciedlają pracę, wykonywaną podczas biegu. Ten temat „treningu koncentrycznego i ekscentrycznego „ będziemy na pewno poruszać. 

1856

Wróćmy do rozciągania. Mamy dolną część taśmy powierzchownej tylnej do rozciągnięcia, od miednicy do końca naszych palców u nóg. Na filmie zaprezentuję różne warianty rozciągania tej taśmy i jej składowych. Zatrzymamy się też chwilę na rozcięgnem podeszwowym, które u biegaczy jest chronicznie przeciążone, przez co jesteście narażeni na jego podrażnienie i wystąpienie ostrogi piętowej.  

Chciałbym, abyście pamiętali o jednej ważnej rzeczy.  Piszę tutaj o rozciąganiu pewnych struktur, ale w rzeczywistości może się okazać (w zależności od problemów i dolegliwości), że część ze składowych poszczególnych taśm należy wzmacniać, a inne rozciągać. Nie ma nigdy jednoznacznej odpowiedzi. Prezentowane artykuły i filmy mają za zadanie zwrócić uwagę, na tzw. dbanie o swoje mięśnie, aby były odpowiednio elastyczne i długie, a tym samym mniej narażone na kontuzje. 

Robert Nowicki

Opublikowano w: