Laboratorium biegowe: mięsień czworogłowy uda

1826 Serwis biegampolodzi.pl wspólnie z runninglab.pl zaprasza do "Labolatorium biegowego" czyli miejsca w którym dowiecie się wszystkiego o swoich mięśniach i ich rozciąganiu. Cykl artykułów rozpoczynamy cykl aartykułów od mięśnia czworogłowego uda. Na temat rozciągania, jego celu i efektywności powiedziano i napisano już dużo. Tutaj skoncentrujemy się na samym wykonaniu danego ćwiczenia, aby było efektywne. Mięsień czworogłowy uda jest prostownikiem stawu kolanowego, ale podczas biegania ma zupełnie inną funkcję. Staje się dla naszych stawów kolanowych pewnego rodzaju amortyzatorem. Przyjmując całą masę ciała na jedną z kończyn dolnych podczas biegu, w kontrolowany sposób doprowadza do ugięcia się w/w stawu, tak aby ciężar ciała nie został przyjęty na wyprostowane kolano. W skurczu mięsień czworogłowy zostaje rozciągnięty (aby zamortyzować wstrząs). Jest to tzw. skurcz ekscentryczny (wydłużający). Większość z mięśni kończyn dolnych wykonuje właśnie tą pracę (skurcz ekscentryczny), dlatego ich wzmacnianie powinno się odbywać w sposób odzwierciedlający pracę, która wykonują. O tym w innym czasie. 

Aby rozciągnąć prawidłowo i efektywnie mięsień czworogłowy uda należy ustabilizować miednicę, aby wykonywany ruch nie przenosił się na kręgosłup lędźwiowy, a tym samym był nieefektywny. 

Co powinniśmy jeszcze wiedzieć na temat tego mięśnia. Jest to mięsień, który wchodzi w skład Taśmy Powierzchownej Przedniej (w ujęciu T.Mayers’a).  Nie zagłębiając się w szczegóły układu powięziowego, należy pamiętać, że dany mięsień nie przyczepia się od…do i koniec. Wszystkie struktury wzajemnie przeplatają się między sobą, dlatego podążając pewnymi powiązaniami między układem mięśniowo-powięziowym wyodrębniono Taśmy Mięśniowo-powięziowe. Na poniższej rycinie widać schematyczny przebieg Taśmy Powierzchownej Przedniej. Ten wzajemny układ i powiązania stwarzają istotne problemy kliniczne, dlatego że występujące napięcia w jednej części ciała są w stanie wywołać objawy w zupełnie innym rejonie. 

1827

Taśma powierzchowna przednia (T.Myers „Taśmy anatomiczne”)

Skrócony (przykurczony) mięsień czworogłowy uda może wywołać bóle w innych rejonach ciała. Poprzez pociąganie miednicy w dół (do przodopochylenia, wrażenie wypchniętego brzucha i pośladków) będzie powodował większą kompresję w odcinku lędźwiowym kręgosłupa (tutaj głównie mięsień prosty uda) przy współudziale innych mięśni (biodrowo-lędźwiowy, prostownik grzbietu odc. lędźwiowego). Za krótki mięsień przy każdym kroku biegowym, w momencie przenoszenia kończyny dolnej w tył, będzie wymuszał brak swojej rozciągliwości na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Gdy noga jest przenoszona w tył i przykurczony mięsień nie pozwoli na wykonanie wyprostu w stawie biodrowym tylko wymusi większą ruchomość na odcinku wyżej leżącym (w tym przypadku na kręgosłupie lędźwiowym). Przykurczony mięsień będzie też wpływał na funkcjonowanie stawu kolanowego, który jest bezpośrednio przez niego zawiadywany. W tym przypadku również im większe zgięcie stawu kolanowego tym większa kompresja w stawie, zwłaszcza w stawie rzepkowo-udowym. To również większe prawdopodobieństwo przeciążenia więzadła rzepki, które jest bezpośrednią kontynuacją omawianego mięśnia. 

Prezentowany mięsień jeżeli jest przykurczony może wywołać podrażnienie mięśni tylnej grupy uda (potocznie nazywanych przez biegaczy „dwugłowy”). Jak to się dzieje. Jeżeli m.czworogłowy uda jest skrócony i pociągnie miednicę do większego przodopochylenia (wypchnięcie brzucha do przodu i wypchnięcie pośladków w tył-kaczy kuper) to po stronie przeciwnej tego mięśnia dojdzie do rozciągnięcia tzw. dwugłowego, który przyczepia się również do miednicy. Czyli oba mięśnie mają przyczep na miednicy tylko w różnych częściach. Jeden (czworogłowy) gdy jest skrócony, doprowadza do nadmiernego rozciągnięcia mięśnie tylnej grupy uda. To napięcie z rozciągnięcia może dojść nawet do poziomu ścięgna Achillesa. Mówimy wtedy o tzw. „pozornym skróceniu mięśni tylnej grupy uda”. W wielu przypadkach osoba, która nie jest tego świadoma niepotrzebnie rozciąga te struktury, które tego nie wymagają. 

1828

(T.Myers „Taśmy anatomiczne”)

Rozciągając dane mięśnie należy pamiętać o tych powiązaniach. Aby rozciągnąć mięsień czworogłowy uda trzeba pamiętać o kilku ważnych aspektach. Prezentacja zostanie zamieszczona wieczorem na fb runninglab.pl

 

Opublikowano w: